13 januari 2020

Sprint 16 Samen bouwen: Coachende houding voor gedeeld eigenaarschap

Alle bouwstenen die de docenten ontwikkelen, bevorderen het eigenschap geven aan de leerlingen. Een coachende houding van de docenten helpt hierbij. Projectleider Edien Lammers gaf tijdens sprint 16 een korte presentatie over didactisch coachen. We waren 13 januari te gast bij De Meerpaal in Dronten waar de deelnemers ook een rondleiding kregen.

Leerbevorderende feedback

‘Didactisch Coachen – Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen’. Dit boekje van Lia Voerman en Frans Faber – in het onderwijs vaak genoemd als nuttige bron – is de basis van de presentatie van Edien Lammers. “Omdat we onze cultuureducatie inhoudelijk zo inrichten dat het het eigenaarschap bij de leerlingen vergroot, is het goed ons ook te verdiepen in didactisch coachen. Dit vergroot het eigenaarschap van de leerling vanuit een andere invalshoek.”

Een van de tips uit het boekje: ‘Verdiep jouw positieve feedback! We zeggen vaak ‘goed zo’, maar dat is niet voldoende. Vertel wat jouw ‘goed zo’ inhoudt: ‘goed zo, want…’. Zo wordt jouw feedback leerbevorderende feedback’.

Stand ups

Margriet van Nijenhuis nam de docenten mee voor een kijkje in de keuken van De Meerpaal. Na de rondleiding gaven de docenten een doorkijkje in de voortgang van hun bouwsteen en vertelde over hun experimenten.

Nadieh van Baken Stad: “Mijn experiment is geslaagd. Ik wilde onderzoeken hoe ik de leerlingen verder kan laten komen dan hun eerste cliché-idee. Ik heb een woordenwedstrijd getest met twee leerlingen. Ik zag dat ze hun angsten loslieten, risico’s durfden te nemen, door associeerden op elkaars ideeën en zo tot verrassende suggesties kwamen.

Ingrid van Aeres VMBO Emmeloord: “Wij ontwikkelen ons idee voor de trechter door, een stroomschema om leerlingen houvast te geven en stapsgewijs een creatief proces te laten doorlopen. Na de test met leerlingen hebben we de trechter iets versimpeld. We zetten de trechter in samen met een evaluatieformulier waarmee leerlingen zichzelf een cijfer geven”.

Celine van OPDC-Almere: “Wij hebben een verhalenexperiment gedaan om er achter te komen wat leerlingen nodig hebben om een verhaal te kunnen vertellen. We willen weten waar zij hun inspiratie vandaan halen en hoe ze aan de slag gaan.” Het experiment leverde diverse nuttige inzichten op.

Pitches

We zijn nu weer zo ver in het traject dat de docenten hun nieuwe bouwsteen ideeën kunnen delen met een culturele partner. In co-creatie worden de bouwstenen dan verder vormgegeven en getest met de leerlingen tijdens de prototypedagen.

In de vrije werktijd legden de deelnemers hun concept-bouwstenen langs de kwaliteitschecklist om te zien hoe het bouwsteenidee past in de tweeënhalf jaar geleden geschetste leerlijn. Daarna pitchten ze de concepten.

Voor de drie bouwstenen moet nog veel worden gedaan: soms een experiment, de beslissing met welke culturele partner samen te werken, de organisatie van een en ander, het verder uitwerken van het idee en het doel van de bouwsteen.

Edien: “Het is nu de tijd om inhoudelijke en praktische keuzes te maken. Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat het botst met waar je nu staat, maar precies dat hoort bij het creatieve proces. Laat los en neem de volgende stap”.

6 maart is de volgende sprint, waarvoor ook de culturele partners zijn uitgenodigd. Daarna, tot de meivakantie, voeren de drie scholen hun prototypetesten uit.