Concept stop-motion

Ontwikkelen
Doen
Opdracht

Concretiseer je lesconcept door het te verbeelden in drie scènes met een stop-motionfilmpje.

Personen

  • Docent(en) en/of cultuurmaker.

Benodigdheden

  • Werkblad Concept stop-motion.
  • Werkblad Tips software stop-motion.
  • Ingevulde werkblad Concept one-pager.
  • LEGO of ander bouwmateriaal.
    TIP. gebruik bouwmateriaal met poppetjes of waarmee je deze kunt maken. Zelf maken? Kijk bij Optioneel
  • Gekleurde of witte vellen voor de opstelling.
  • Een of meer tablets met stop-motion software.
  • Pen en papier.

Optioneel

  • Werkblad Materialen stop-motion.
  • Lijm.
  • Schaar.
  • Satéprikkers.
  • Werkblad Vragen en aannames.

Wat

Je hebt een concept waarmee je verder wilt. En misschien heb je al het werkblad Concept one-pager ingevuld. Om je concept te concretiseren kun je aan de slag met het werkblad Storyboard of met het werkblad Concept stop-motion. Voor de stop-motionopdracht verbeeld je jouw lesconcept in drie scenes. Elke scene bestaat uit verschillende foto’s. Je kunt je concept bouwen met bijvoorbeeld LEGO, Playmobiel of met zelfgemaakte materialen.
In de drie scenes beeld je heel concreet uit hoe je de doelen met de leerlingen wilt bereiken en wie welke rol heeft. Wees kritisch op je eigen aannames en probeer de lesactiviteiten eens anders in te vullen dan je altijd deed. Ook kun je de ontwerpvraag erbij halen en oordelen of deze nog relevant is of aangepast kan worden.
Werk in teams. Naderhand kun je het filmpje gebruiken om het concept te presenteren aan collega’s.

Hoe

  1. Download en print het werkblad Concept stop-motion op A3- of A4-formaat.
  2. Download en lees het werkblad Tips software stop-motion.
  3. Download en print zo nodig het werkblad Materialen film op A3- of A4-formaat.
  4. Bekijk het ingevulde werkblad Concept one-pager.
  5. Download de stop-motionsoftware op de tablets. Het aantal is afhankelijk van het aantal teams. Wij gebruikten IPads met de gratis software Stop-motion Studio.
  6. Bedenk de verhaallijn van je lesconcept en verdeel deze in drie scenes.
    TIP. Denk hierbij aan bijvoorbeeld per scene de wisseling in omgeving, de stappen die de leerlingen doorlopen en de plek van de culturele partner. Loop ook even door de checklist hieronder.
  7. Bouw de scenes en fotografeer ze.
    TIP: Zorg ervoor dat je steeds vanuit hetzelfde standpunt een foto maakt. Gebruik eventueel een statief.
  8. Speel per team het filmpje af als het klaar is.
  9. Check of de doelen en de rollen van de betrokken personen duidelijk zijn.
  10. Kijk welke vragen en/of aannames naar voren komen, schrijf deze op het werkblad Vragen en aannames en neem ze mee naar fase 4. Testen en evalueren.

Checklist

  • Titel lesactiviteit.
  • Betrokken partners.
  • Doel voor leerlingen, school en partner.
  • Hoe worden de doelen bereikt?
  • Hoe sluit het lesconcept aan bij de inzichten of beleving van de leerling?
  • Hoe zien de OCPE-stappen eruit?
  • Waar vinden de activiteiten plaats?
  • Wat is het eindproduct?

Bestand: (1 MB)

Werkblad Concept stop-motion

Bestand: (1 MB)

Werkblad Tips software stop-motion

Bestand: (669 KB)

Werkblad Materialen stop-motion

Bestand: (498 KB)

Werkblad Vragen en aannames