Concept stop-motion

Ontwikkelen
Doen
Opdracht

Concretiseer je lesconcept door het te verbeelden in vier scènes met een stop-motion filmpje. Dit filmpje helpt je om nog eens goed over details van het het lesconcept na te denken.

Personen

  • Docent(en) en/of cultuurmaker.

Benodigdheden

  • Werkblad Concept stop-motion.
  • Werkblad Tips software stop-motion.
  • Een gekozen lesconcept (bijvoorbeeld een ingevuld werkblad Concept one-pager).
  • LEGO of ander bouwmateriaal.
    TIP. gebruik bouwmateriaal met poppetjes of waarmee je deze kunt maken. Zelf maken? Kijk bij Optioneel
  • Gekleurde of witte vellen voor de opstelling.
  • Een of meer tablets met stop-motion software. De Stop Motion Studio-app is gratis te downloaden in de App Store of Play Store. (Meer informatie hierover op het werkblad Tips software stop-motion). 
  • Pen en papier.

Optioneel

  • Werkblad Materialen film.
  • Lijm, schaar, satéprikkers.
  • Werkblad Vragen en aannames.

Wat

Om je concept te concretiseren kun je aan de slag met het werkblad Storyboard of met het werkblad Concept stop-motion. Voor de stop-motion opdracht verbeeld je jouw lesconcept in vier scenes. Deze scènes zijn onderverdeeld in OCPE; onderzoeken, creëren, presenteren en evalueren. Elke scène bestaat uit verschillende foto’s die versneld achter elkaar een filmpjes vormen. Je kunt alles voor in de scènes nabouwen met bijvoorbeeld LEGO, Playmobiel of met zelfgemaakte materialen.

Hoe

  1. Download en print het werkblad Concept stop-motion op A3- of A4-formaat.
  2. Download en lees het werkblad Tips software stop-motion.
  3. Download de stop-motion software op de tablets. De app Stop-motion Studio is gratis te downloaden via de App Store of Play Store.
  4. Bekijk het materiaal waar je het gekozen concept op hebt uitgewerkt. Bijvoorbeeld een ingevuld werkblad Concept one-pager. 
  5. Bedenk een verhaallijn van je lesconcept en splits dit op in vier scènes onderverdeeld in OCPE; onderzoeken, creëren, presenteren en evalueren.
    TIP:
    Denk er ook aan de volgende onderdelen in de verhaallijn te verwerken:

    • titel lesactiviteit;
    • betrokken partners;
    • doel voor leerlingen, school en partner;
    • aanpak: hoe worden de doelen bereikt;
    • hoe sluit het lesconcept aan bij de inzichten of beleving van de leerling?
    • waar vinden de activiteiten plaats?
    • wat is het eindproduct?
  6. Teken in de vier vlakken op het werkblad hoe deze scènes eruit zien. 
  7. Nu gaan we de scènes bouwen! Hiervoor kun je het werkblad Materialen film op A3-formaat gebruiken. Kies de vormen die je nodig hebt, knip ze uit, vouw ze dubbel rondom een satéprikker, plak ze vast en ze zijn gereed voor het filmen. Je kunt ook materialen gebruiken, zoals LEGO en Playmobiel, om de scènes te bouwen. 
  8. Bouw de scènes en fotografeer ze.
    TIP: Zorg ervoor dat je steeds vanuit hetzelfde standpunt een foto maakt. Gebruik eventueel een statief.
  9. Klaar? Bekijk het filmpje met een kritische blik. Gebruik hiervoor de laatste drie vragen op het werkblad. 
  10. Bedenk als laatste welke vragen en/of aannames naar voren komen over dit lesconcept, schrijf ze op het werkblad Vragen en aannames en neem ze mee naar fase 4. Testen en evalueren.

Bestand: (761 KB)

Werkblad Concept stop-motion

Bestand: (1 MB)

Werkblad Tips software stop-motion

Bestand: (669 KB)

Werkblad Materialen film

Bestand: (498 KB)

Werkblad Vragen en aannames