Onderzoek voorbereiden

Onderzoeken
Doen
Opdracht

Onderzoek doen naar de behoeften van leerlingen helpt je om hun belevingswereld beter te leren kennen. En dat is belangrijk als je kunst- en cultuuronderwijs wilt ontwikkelen dat betekenisvol voor hen is. In de toolkit vind je vijf opdrachten voor leerlingen waarmee je een behoefteonderzoek kunt uitvoeren. Het werkblad Onderzoek voorbereiden helpt je het doel van jouw onderzoek scherp te krijgen.

Personen

  • Docent(en) en/of cultuurmaker.

Benodigdheden

  • Werkblad Onderzoek voorbereiden.
  • Pennen of stiften.
  • Optioneel: ingevulde werkblad Leerling persona (fase1).

Wat

Het doel van een behoefteonderzoek onder leerlingen is meer zicht krijgen op hun interesses, ideeën, lifestyle en hun  belevingswereld. Misschien heb je hierover (onbewust) aannames gedaan. Daarom is het interessant en belangrijk om erachter te komen of deze kloppen.

Aannames kunnen bijvoorbeeld zijn dat de leerlingen geen interesse hebben in kunst en cultuur, dat ze nooit naar een museum gaan, dat ze niet echt creatief zijn in hun vrije tijd of dat je ze niet zelfstandig op pad kunt sturen voor een opdracht. Waar zijn jullie nieuwsgierig naar? Vertaal de aannames naar onderzoeksvragen voor het behoefteonderzoek. Kijk vervolgens welke leerlingopdrachten in de toolkit passen bij deze onderzoeksvragen.

Je kunt ook blanco gaan onderzoeken, zonder van te voren een specifiek doel te bepalen. Laat de leerlingen de opdrachten uit de toolkit doen en kijk wat eruit komt.

Hoe

  1. Download en print het werkblad op A3-formaat.
  2. Vul de vragen in aan de linkerkant van het werkblad. Je kunt hierbij het ingevulde werkblad Leerling persona uit fase 1 gebruiken. Bedenk wat je al van de leerlingen weet. En weet je dit zeker, of denk je dit te weten? En wat weet je nog niet? Probeer kritisch naar je eigen kennis en ervaringen te kijken.
  3. Ga naar de vragen aan de rechterkant van het werkblad. Wat wil je te weten komen over je leerlingen? Formuleer de onderzoeksvraag of -vragen.
  4. In fase 2 van de toolkit zitten vijf opdrachten: welke spreken jullie aan? Met welke tool zouden jullie antwoord kunnen krijgen op de vragen. De opdrachten zijn:
    • Fotografeer kunst en cultuur – Onderzoek wat de leerling vindt dat kunst en cultuur is in zijn eigen omgeving;
    • Mijn kamer/Mijn hobby – Neem een kijkje in het leven dichtbij de leerling: wat vindt hij belangrijk en mooi, wat is zijn passie en talent;
    • Moodboard Kunst en cultuur – Krijg in beeld wat leerlingen zien als kunst en cultuur en waarom;
    • Themapark bouwen – Ontdek de interesses van leerlingen door hen een themapark te laten ontwerpen en bouwen met LEGO of uitbeelden op een poster;
    • Festival ontwerpen – Ontdek de interesses van de leerlingen door hen een festival te laten ontwerpen en bouwen met LEGO of uitbeelden op een poster;
    • Leuke/stomme volwassenen – Krijg inzicht in wat leerlingen vinden van volwassen: wat zijn hun ervaringen en verwachtingen.
  5. Bepaal welke opdrachten jullie gaan gebruiken en waarom. Je kunt ze allemaal doen of op basis van je onderzoeksvragen een keuze maken.
  6. Vul onderaan het werkblad de praktische zaken in. Waar, wanneer en met welke klas/welke leerlingen gaan je het onderzoek uitvoeren. Bedenk ook wie (cultuurmaker/collega) er kan observeren tijdens het onderzoek in de lessen.

Bestand: (572 KB)

Werkblad Onderzoek voorbereiden