Leerlingopdracht Emoticon evaluatie

Testen en Evalueren
Doen
Opdracht

Wat vonden de leerlingen van de prototypetest? Inventariseer hun ervaringen met de les, activiteit, excursie enzovoort aan de hand van emoticons.

Personen

  • Leerlingen: klassikaal of in groepen
  • Observatieteam: docent/cultuurmaker of docent/collega.

Tijd

  • Halve les.

Benodigdheden

  • Voor de leerlingen: werkblad Emoticon evaluatie.
  • Voor de observant: werkblad Noteren observatie en werkblad Belevingswereld leerlingen.
  • Notitieblok om de voorbereidingsopdracht zelf op te maken (Zie stap 0 hieronder).
  • Stiften of pennen.

Wat

Hoe voelden de leerlingen zich tijdens de prototypetest: blij, boos, vragend en trots.

Ter voorbereiden van de evaluatie knip je de test in onderstaande delen en noteer je per onderdeel concreet wat dit in jullie prototypetest inhield. Deze onderdelen kun je als hulpmiddel inzetten bij de evaluatie.

  • Materialen: welke materialen hebben jullie gebruikt? Heb je polaroidcamera’s gebruik, dan kun je bij de evaluatie bijvoorbeeld vragen aan de leerlingen: welke emotie kreeg je bij het gebruik van de polaroid camera’s en waarom?
  • Locatie: waar vond de test plaatst? Heb je in een theater getest, dan kun bijvoorbeeld vragen: welke emotie kreeg je toen je in het theater was en waarom?
  • Tijdsduur.
  • Samenwerken.
  • Onderwerpen.
  • Aanpak.
  • Leeraspecten.
  • Eventuele andere onderdelen.

Hoe

  1. Download en print het werkblad Emoticon evaluatie op A3-formaat, voor elke leerling één.
  2. Deel de werkbladen uit en laat de leerlingen eerst reageren op de prototypetest in het algemeen: welke emoties hebben ze ervaren en waarom ze deze hadden. Laat de leerlingen vrij of ze de antwoorden willen tekenen, schrijven of vertellen.
  3. Gebruik vervolgens het lijstje dat je hebt voorbereid over de verschillende onderdelen en laat de leerlingen per onderdeel hun antwoord geven op het werkblad.
    TIP: Laat de leerlingen de vier emoticons op vier A4t’jes tekenen en laat ze antwoord geven door een van de vier emoticons in de lucht te houden. Stel de waarom-vragen om nog meer te leren over hun ervaringen.

 

  • Observant: Schrijf de observaties op het werkblad Noteren observatie en/of het werkblad Belevingswereld leerlingen.

Bestand: (552 KB)

Werkblad Emoticon evaluatie

Bestand: (500 KB)

Werkblad Noteren observatie

Bestand: (508 KB)

Werkblad Belevingswereld leerlingen