Naar het overzicht

Filter/No filter – Almere College

Co-creatie partners
Almere College afdeling praktijkonderwijs en De Meerpaal + gastdocent
Doelgroep
Praktijkonderwijs leerjaar 1 en 2
Ontwikkeljaar
2020-2021

Onderzoeksvraag

Docenten en cultuurmaker samen formuleerden de volgende onderzoeksvraag die aan de bouwsteen ten grondslag ligt:
‘Kunnen leerlingen door te exploreren met identiteit, een fake identiteit opzetten?’

Inhoud

De school wilde meer IT gaan gebruiken in het vak beeldende vorming en aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Zij deden samen met de cultuurmaker onderzoek naar hoe de leerlingen zich presenteren op het internet. Er is een bouwsteen ontwikkeld met als doel identiteitsontwikkeling van de leerlingen. De leerlingen gingen spelen met Real en Fake door een FAKE-ID te bedenken. In Les 1 maakten de leerlingen op school een moodboard en dachten zij na over wie zij graag zouden zijn als alles kon (onderzoeken). Welke fake omgeving, welke fake attributen, kleding en fake lijf/gezicht spreken jou aan? Les 2 oefenden zij het plaatsen van een achtergrondfoto, jezelf erin kunnen monteren en je eigen gezicht kunnen bewerken op de IPad met het programma Peachy. Les 3 was de protototypetest bij de Meerpaal. De leerlingen brachten de achtergrondfoto, kleding en attributen mee om zich voor een green screen te laten fotograferen en filmen en creëerden hun eigen fake identiteit. Les 4 presenteerden de leerlingen de resultaten aan elkaar in een pitch die zij op papier hadden uitgeschreven en evalueerden zij wat goed en minder goed was gegaan.

Presentatie prototype Almere College