2.1 Moodboard leerling
Het werkblad Moodboard leerling is bedoeld om te ontdekken wat jij met en voor de leerling wilt bereiken. Het helpt je op weg naar het formuleren van je ontwerpvraag.
Personen
- Leerlingen: individueel of in groepen van twee tot vier personen/klassikaal
- Observatieteam: docent/cultuurmaker of docent/collega
Benodigdheden
- Werkblad Moodboard leerling
- Prikkelkaarten
- Ingevuld werkblad 2.3 Inspiratie (fase 1) of de Inzichtkaarten
- Lijm
- Schaar
- Stiften
- Timer
Deze individuele huiswerkopdracht is bedoeld om beter te begrijpen hoe leerlingen naar kunst en cultuur kijken door het dichtbij henzelf te houden. Wat is vanuit hun belevingswereld kunst en wat is cultuur in hun eigen omgeving en dagelijks leven? En wat juist niet? En waarom vinden zij dat?
Een week lang maken de leerlingen thuis foto’s van kunst en cultuur in hun eigen omgeving en delen die in een WhatsApp-groep. Omdat de leerling door het oog van de camera naar zijn/haar eigen omgeving kijkt, krijg je een beeld van waar de leerling kunst en cultuur tegenkomt in zijn eigen leefwereld en welke rol dit speelt. Met deze opdracht kan veel inspiratie worden opgehaald over de interesses van de leerlingen.
Maak zo nodig duo’s: koppel leerlingen zonder smartphone aan hen die er wel een hebben. Belangrijk is dat elke leerling zijn eigen foto’s maakt.
Instructie
- Download en print het werkblad op A3-formaat.
- Download en print de Prikkelkaarten op A3-formaat.
- Zet de timer op 15 minuten.
- Pak de Prikkelkaarten erbij: welke afbeeldingen spreekt je aan; welke afbeeldingen geven antwoord op de vragen ‘Wat wil je met of voor de leerlingen bereiken?’ en ‘Wat gun je de leerlingen?’
TIP: Je kunt ook kijken naar de Inzichtkaarten of het ingevulde werkblad Inspiratie om op ideeën te komen. Schrijf of teken deze ideeën op het werkblad Moodboard leerling. - Knip de afbeeldingen uit en plak ze op het werkblad. Pak een stift en schrijf je gedachtes naast de afbeelding. Je kunt jezelf de vragen stellen: Welke elementen zie ik in de afbeelding; hoe interpreteer ik deze elementen; waarom heb ik deze afbeelding gekozen; op welke manier geeft deze afbeelding antwoord op de vraag?
- Herhaal de voorgaande stappen totdat het werkblad vol is of totdat je geen afbeeldingen meer kunt vinden die jou helpen om de vraagstuk te beantwoorden.
TIP: Als je het werkblad individueel invult in een groep, neem de tijd om de moodboards te presenteren om inspiratie van elkaar op te doen. Zet de timer op 1 minuut en laat een persoon uit de groep presenteren. Geef de beurt door en zet de timer weer op 1 minuut. Herhaal deze stappen totdat iedereen uit de groep gepresenteerd heeft.
Bestand: (480 KB)
Werkblad Moodboard leerling
Bestand: (965 KB)
Set Prikkelkaarten
Bestand: (2 MB)