Van Waardeloos naar Waardevol – PrO Almere
Co-creatie partners
PrO Almere & jeugdtheatergezelschap BonteHond
Doelgroep
Praktijkonderwijs leerjaar 1
Ontwikkeljaar
2020-2021
Onderzoeksvraag
Docenten en cultuurmaker samen formuleerden de volgende onderzoeksvraag die aan de bouwsteen ten grondslag ligt:
‘Hoe kunnen wij – PrO Almere – met de kritische en nieuwsgierige houding tot maatschappij en actualiteit en met de interdisciplinaire aanpak van BonteHond onze leerlingen helpen kennismaken en deel laten nemen aan kunst en cultuur om een bredere toegang, blik en grip op de wereld te krijgen.’
Inhoud
De docenten van PrO Almere ontwikkelden een serie van drie lessen rondom het thema ‘Waarde’. Op 20 april 2021 maakten ze een filmpje van de tweede lesdag bij BonteHond. In de studio en theaterzaal lagen allemaal waardeloze dingen op een hoop op de grond. Aan de hand van een aantal creatieve opdrachten onderzochten de leerlingen hoe ze de dingen tot kunst kunnen verheffen en er iets waardevols van te kunnen maken. Het team maakte zelf de video van de prototypetestdag.
Les 1
De eerste les is op school gegeven door burgerschapdocent Jamila Alarda. Zij heeft met de leerlingen gesproken over geld, het thema waar zij nu mee bezig zijn. De leerlingen hebben financiële waarde, sociale waarde, traditionele waarde, enzovoort verkend. Wat kun je wel of niet veranderen. Fiona Kelatow van culturele partner BonteHond was bij deze les aanwezig.
Les 2
De tweede les was bij BonteHond en werd gegeven door Fiona. Voor deze les hebben leerlingen en docenten verschillende soorten materialen en waardeloze objecten verzameld. De leerlingen gingen aan de slag met verschillende werkvormen, vormen van kunst en met verschillende vormen van waarde. Ze hebben bij voorbeeld een ode geschreven aan een waardeloos object en muziek gemaakt met waardeloze materialen.
Voor de theateropdracht moesten de leerlingen een waardeloos object kiezen en dat verkopen. Een leerling heeft bijvoorbeeld My little pony verkocht en dat ging zo: als je over het staartje aait dan kan zij vliegen. Een leerling verkocht een spel: als je het spel speelt, word je opgeslokt door het spel en raak je los.
Les 3
De leerlingen zijn bij BonteHond aan de slag gegaan in hun favoriete kunstvorm. Van alle uitgewerkte vormen samen is een kunstwerk gemaakt.
Bijbehorende materialen
0. Lessenserie van Waardeloos naar Waardevol
les 2 CKV – waardevol en waardeloos conversatie blad en variatie lesinhoud