Vragen en aannames – Fase 3

Ontwikkelen
Doen

Voordat je aan de slag gaat met een idee, dat volgens jullie potentie heeft om helemaal uitgewerkt te worden, is het slim om dit dieper te verkennen. Ermee te experimenteren. Welke onzekerheden, vragen, twijfels en aannames heb je en zou je willen onderzoeken?

Personen

  • Docent(en) en/of cultuurmaker.

Benodigdheden

  • Werkblad Vragen en aannames.
  • Een (les)idee, -concept of -activiteit.
  • Timer.

Wat

Met het werkblad Vragen en aannames bedenk je welke vragen en onzekerheden die je hebt over het lesidee, je wilt testen met leerlingen. In het klein tijdens een experiment, of in het groot tijdens de prototypetest. Door hier vroegtijdig bij stil te staan, loop je tijdens het testen minder snel tegen onverwachte dingen aan. Je kunt dan tijdens het testen beter de focus leggen op deze aannames en een kritische blik werpen op je idee.

Hoe

  1. Download en print het werkblad Vragen en aannames op A3- of A4-formaat.
  2. Op het werkblad zie je vier vragen die je van boven naar beneden kunt afwerken.
  3. Zet een timer op 2 minuten en brainstorm over de eerste vraag. Zet alle mogelijke antwoorden op het werkblad.
  4. Zet de timer opnieuw en brainstorm nu over de tweede vraag. Ga zo door tot je alle vragen hebt beantwoord.
  5. Denk na over welke aannames je het meest interessant of opvallend vindt, markeer deze.
    TIP: Wanneer je het werkblad in groepsverband gebruikt, kun je de aannames met elkaar delen om te zien hoe iedereen over het lesidee of de activiteit denkt. Selecteer gezamenlijk de belangrijkste aannames en vragen.
  6. Gebruik deze selectie om te bepalen welk onderdeel van de bedachte lesideeën je wilt testen met het experiment in de stap hierna.

Bestand: (498 KB)

Werkblad Vragen en aannames